مداخلاتی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنانی با سابقه ی دیابت بارداری

23 فوریه 2015- زنانی با سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 سالها پس از تولد نوزادشان مواجه هستند اما مداخلات سختگیرانه تغییر شیوه ی زندگی  یا رژیم دارویی  می تواند تأثیرات حفاظتی بر ابتلا این افراد به دیابت نوع 2 داشته باشد.

نتایج این تحقیق در مجله ی Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر گردید.

دیابت بارداری نوعی دیابت است که درهنگام بارداری و معمولاً درسه ماهه ی دوم بارداری بروز می کند. در دیابت بارداری مقدار قند خون به بالاتر از مقدار طبیعی خود می رسد.

 بر اساس تخمین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا در 9.2درصد از بارداریها، زنان به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

دکتر Arodaاز موسسه ی تحقیقاتی MedStar Healthمی گوید: مطالعه ی ما با پیگیری طولانی مدت زنانی که سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری داشتند، انجام گردید. نتایج این تحقیق نشان داد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 سالها پس از وضع حمل در این زنان همچنان بالا می باشد و تغییرات شیوه ی زندگی یا مصرف داروی متفورمین می تواند خطر دراز مدت ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

نتایج مطالعه ی برنامه ی پیشگیری از دیابت DPPOSآنالیز گردید وسلامت متابولیک  288 زن که  سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری داشتند در دراز مدت  پیگیری شد، همچنین دراین تحقیق سلامت متابولیکی طولانی مدت 1226 مادر که به دیابت بارداری مبتلا نشده بودند، بررسی گردید.

تمام این افراد در برنامه ی پیشگیری از دیابت که یک کارآزمایی تصادفی بالینی بود، شرکت داشتند.  دراین تحقیق از این افراد در گروه مداخلات فشرده ی شیوه ی زندگی یا استفاده از داروی متفورمین  و یا دارونما ثبت نام شده بود. مداخلات شیوه ی زندگی با هدف کاهش 7 درصد از وزن این افراد همراه با شرکت در ورزش کاردیو با شدت متوسط بمدت 150 دقیقه درهفته اجرا گردید.

درطول مطالعه ی DPPOSمقدار قند خون زنان دو بار درسال به مدت 6 سال اندازه گیری شد.دراین تحقیق نتایج طولانی مدت شرکت کنندگان در برنامه ی پیشگیری از دیابت به مدت یک دهه پس از ثبت نام درتحقیق DPPOSپیگیری شدند.

نتایج این تحقیق نشان داد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی با سابقه ی دیابت بارداری که در برنامه ی مصرف داروی متفورمین  یا مداخلات سختگیرانه ی شیوه ی زندگی شرکت کرده بودند، کمتر از زنانی است که از دارونما استفاده نمودند. در زنانی با سابقه ی دیابت بارداری که در گروه دارونما  ثبت نام شده بودند خطر ابتلا به دیابت در مقایسه با زنانی  که هرگز سابقه ی دیابت  بارداری نداشتند 48 درصد بیشتر بود.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان زنانی با سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری که درمداخلات سختگیرانه ی شیوه ی زندگی شرکت  کرده بودند  35.2درصد کاهش یافته بود این خطر در زنانی با سابقه ی ابتلا به دیابت  بارداری که متفورمین مصرف می کردند، 40.4درصد کاهش یافت.

 دکتر Arodaمی گوید: مداخلات دارویی و تغییر شیوه ی زندگی بطور قابل ملاحظه ای سبب  کاهش خطر ابتلا به دیابت  درمیان این جمعیت  پر خطر در کوتاه مدت و دراز مدت  می گردد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150223140943.htm